1985 – 1989

1985

Tijdens de ledenvergadering is er een compleet nieuw Stingray ’82 bestuur voorgesteld bestaande uit André Boer (voorzitter), Martin Radder (secretaris), Michel Braam (penningmeester), Coby Vossestein (alg. bestuurslid) en Ben Anvelink (alg. bestuurslid). Vanaf 1985 werd Aart Timmer de redacteur van het clubblad dat dat jaar een nieuwe omslag kreeg. De nieuwjaarsmeeting in Hoevelaken had ook een “ruilbeurs” waarbij Martin Radder autofolders had meegenomen, André Boer spoilers e.d. en Hans Kirpestein andere Corvette memorabilia. Er was ook een diavoorstelling (dat had je toen nog) met een overzicht van de clubactiviteiten van het vorige jaar. De club had inmiddels 68 leden. 23 maart werd er een meeting in de vorm van een gezellige bowlingavond georganiseerd in Harderwijk waarbij de auto’s eens niet een hoofdrol speelden. Veronica’s Merkenclub Weekend in het Autotron in (toen nog) Drunen op 27 en 28 april was een ideale gelegenheid de club te promoten. We stonden daar met een tweetal clubauto’s te weten de 1978 Pace Car van André Boer en de 1964 coupé van Michel Braam. Een druk maar erg sfeervol weekend. Idstein stond ook dit jaar weer op de agende voor een clubbezoek. Clublid Hans Kirpestein viel in de prijzen met zijn pas gerestaureerde 1961 Corvette en naast de aanwezigheid van veel Nederlandse Corvettes vielen ook de leden van de Engelse Corvette club op. Als club zijn we zondags zelf een toertochtje gaan maken met daaraansluitend een goede maaltijd in een restaurant dat toevallig op de route lag. De jaarlijkse meeting op het recreatiecentrum De Tol te Nunspeet werd samen gehouden met een andere automerkenclub. Hou je vast. Met de Ruska Regina (buggy) Club! Waarschijnlijk omdat deze ook van polyester waren, ik weet het niet meer. Desalniettemin was het reuze gezellig.

Na afloop kregen alle deelnemers een herinneringstegeltje. Hans van der Krogt schreef in de augustus uitgave van het clubblad een artikel voor mensen die hun auto gedurende de herfst/winter maanden stallen en er dan niet mee rijden. Het campingweekend dit jaar vond op 7 en 8 september weer plaats op Camping Misterhof te Miste (bij Winterswijk).Na het opzetten van de tenten was het tijd voor de barbecue en werd er tot in de kleine uurtjes gezellig bijgepraat. Zondag na het ontbijt kwamen de leden binnen die zich alleen voor de zondag hadden opgegeven. Na de soep met broodjes werd gestart met de toerrit. Aan het eind van de middag was prijsuitreiking van de mooiste Corvette. Campinggasten hadden het weekend alle Corvettes goed bekeken en de mooiste uitgezocht. De laatste meeting dat jaar vond plaats op 6 oktober bij een restaurant in Overasselt (bij Nijmegen). ‘S middags kon men kiezen tussen een lange (120 km) en minder lange (90 km) toertocht. Onderweg moesten weer een aantal vragen beantwoord worden en een aantal spelletjes gedaan worden. 1e werd Piet te Winkel, 2e Ruud Plaisant v.d. Wal en 3e G. Mobach. 

1986

In de februari uitgave van het clubblad een zeer uitgebreide “Corvette modellen identificatie” bedoeld om de uiterlijke verschillen in bouwjaren makkelijker te herkennen. Tevens een uitleg door André Boer van de op 15 juli 1985 ingevoerde Algemene Periodieke Autokeuring (APK). De gebruikelijke nieuwjaarsmeeting in Hoevelaken werd door maar liefst 44 leden bezocht. De plek die Ben Anvelink door zijn vertrek achterliet in het bestuur werd ingenomen door Hans v.d. Krogt. Jen Valk begon in het clubblad aan een serie artikelen getiteld “Corvette fever?” over de restauratie van zijn 1974 Corvette. Hij had al een 1979 Corvette die hij destijds nieuw in de USA had gekocht maar had de ’74er aangeschaft om “wat te doen te hebben”. De Nieuwe Meppeler stuurt één van zijn verslaggevers naar de Stingray ’82 meeting die op 22 maart in Wapserveen bij Transmissiebedrijf De Boer wordt gehouden en maakt een verslag voor zijn krant.

Hij treft het want door het erbarmelijk slechte weer is slechts één lid met zijn auto naar deze meeting gekomen! André Boer had zijn 1974 Big Block meegenomen en is niet te beroerd de verslaggever uit te nodigen voor een ritje. Een ritje dat de beste man nog lang zal heugen. Een natte straat en het vermogen van een 454 Corvette. Kortom een ideale combinatie voor André om te laten zien wat de Vette en hij kunnen. In april waren we ook weer present op Veronica’s Merkenclub Weekend in het Autotron te Drunen. De clubstand werd verfraaid door de lichtblauwe 1977 Corvette van Teus Vossestein. Tevens hadden we een TV staan met een videorecorder die beelden vertoonde van de afgelopen Stingray ’82 meetings. De ANWB had ons uitgenodigd voor een meeting georganiseerd op 15 juni door hun personeelsvereniging waarbij personeelsleden hun hobbyauto’s lieten zien en er tevens een aantal merkenclubs waren uitgenodigd. Stingray ’82 wist zo’n 20 Corvettes te tonen en de Firma Pietersen was zo attent om de gloednieuwe 1986 Corvette te showen waar ze even over konden beschikken omdat deze bezig was aan een test tournee door Europa. Op een zonovergoten dag in juni (de 29ste) werd op het terrein van recreatiecentrum De Tol in Nunspeet weer een meeting gehouden. Zo’n 9 (!) Corvettes hadden zich verzameld op het veldje voor de kantine. De club had destijds 120 leden! (met 70 Corvettes) De groep heeft ‘s middags nog een rondrit gereden door de schitterende omgeving van de Veluwe. Dit jaar ook ook een gezamenlijke meeting met de Camaro/Firebird Club. Deze vond plaats bij een pannekoekenhuis in Amerongen. Gezien de opkomst een zeer geslaagde meeting en een voorbode van de dingen die komen gingen. De samenvoeging van beide clubs m.i.v. 1987.  

1987

Tijdens de ledenvergadering op 21 februari was het belangrijkste agendapunt de samenvoeging van de Corvette club met de Camaro/Firebird club. Tijdens de ledenvergadering van de Camaro/Firebird club werd al positief gereageerd op dit voorstel. De uitslag van de stemming tijdens de ledenvergadering gaf aan dat alle aanwezige Stingray ’82 leden (op één na!) voor de samenvoeging van beide clubs waren. Het bestuur ging bestaan uit André Boer (voorzitter), Martin Radder (secretaris) Michel Braam en Paul Tijsma (penningmeesters), Aart Timmer en Roy Mannousingh (alg. bestuurs- leden) en Paul Hanraets (public relations). Paul Tijsma zal in de loop van het jaar het penningmeesterschap overnemen van Michel Braam. I.v.m. de nieuwe samenstelling van de club kreeg het clubblad een nieuwe omslag. De club had nu 125 leden.Na de traditionele nieuwjaarsmeeting in Hoevelaken was de meeting in Wezep bij Restaurant Coelenhage op 25 april de eerste meeting met auto’s.

Maar liefst 70 Corvettes, Camaro’s en Firebirds wisten de weg naar Wezep te vinden. In 1983 hadden we het al eens eerder geprobeerd maar toen werd het niet zo’n succes door het slechte weer. Nu moest een meeting samen met de Ford Mustang club beter lukken. Op 24 mei hadden we afgesproken op het circuit te Valkenswaard en het lukte bijna 100 wagens te verzamelen. Naast het fraaie spul uit onze club ook een veertigtal Mustangs waaronder een drietal originele Shelby Mustangs. Een paar fraaie early Trans Ams en een zwarte 1986 Corvette cabrio trokken veel bekijks naast natuurlijk de overige auto’s uit onze club. Op het asfaltgedeelte van het circuit kon door de liefhebbers een geklokte 100 meter sprint gereden worden. Het was een mooie zomer dat jaar en dat trof want op 12 juli was, clublid van het eerste uur, Pieter v.d. Meer uit Zoeterwoude de gastheer van een meeting bij hem thuis. De meeting vond plaats bij zijn transportbedrijf en ik kan me deze meeting nog goed herinneren. We werden door hem verwelkomd met koffie en cake en tevens had hij voor tafels met parasols en stoelen op het grasveld er tegenover gezorgd zodat we niet om die auto’s hoefden te blijven hangen. Subliem.

Na de toertocht, die ging over smalle weggetjes maar ook door het centrum van Leiden waar de stoet veel bekijks had, konden we genieten van de belegde broodje die intussen klaargemaakt waren door de familie v.d. Meer. Het heerlijke heldere vocht van “buurman” Heineken werd ook op prijs gesteld. Terecht werd toen ook opgemerkt of Piet en familie niet voor alle meetings konden zorgen. Stingray ’82 bestond 5 jaar en dat werd gevierd met een lustrum weekendmeeting op camping De Tol te Nunspeet in het weekend van 5 en 6 september. Zo’n vijftig auto’s waren dat weekend aanwezig en diverse leden hadden hun tentjes meegenomen. Een feestweekend met de gebruikelijke ingrediënten zoals een feestavond, gezamenlijk ontbijt, toertocht en een verkiezing van de mooiste auto’s. Bij het hotel-restaurant (Boschoord) van clublid Jensen Mutsaers in Oisterwijk werd dat jaar de laatste (buiten)meeting gehouden Op de parkeerplaats en tussen de bomen in het bos werden de auto’s geparkeerd op deze zonnige oktober zondag. Omdat het hotel langs een drukke toeristische route lag hadden de auto’s veel bekijks. De leden zagen dit vanaf het terras met veel plezier aan. De afsluiting van het clubseizoen kwam in de vorm van de traditionele foto/dia/video avond welke op 21 november in Hoevelaken plaats vond. Veel leden hadden beeldmateriaal meegenomen om medeclubleden ervan te laten genieten. Ook had iemand een leuke compilatie gemaakt van filmfragmenten met auto’s in de hoofdrol.  

1988

Het samenvoegen van de Corvette Club met de Camaro/Firebird Club bleek een succes, gezien de massale opkomst op de diverse meetings. Stingray ’82 had ondertussen bijna 200 leden en er was een evenementen commissie in oprichting onder leiding van Erik v.d. Kant met als doel het organiseren en begeleiden van meetings. Het ging goed met het clubblaadje. Elke keer toch zo’n 30 à 40 bladzijden gevuld met een rijke schakering aan informatie, meetingverslagen, reisverhalen, schaalmodellennieuws, boekennieuws etc. De eerste daad van Stingray ’82 was in januari aanwezig te zijn op de Auto-Sport Beurs in de IJsselhal te Zwolle op 30 en 31 januari. Op de clubstand stonden de 1978 Corvette Pace Car en blauwe 1984 Corvette van André Boer en de blauwe 1979 Firebird Trans Am van Paul Tijsma. Een groot fotobord en een TV met video lieten zien waar de activiteiten van Stingray ’82 uit bestonden. In de april uitgave van het clubblad een uitgebreid verhaal over 93-EM-27 de blauwe 1975 custom Corvette van Erik van de Kant. Een auto die ook al in diverse andere bladen had gestaan. (Auto Motor Klassiek en Chroom & Vlammen) Ttraditiegetrouw openden we ons seizoen met de meeting in Wezep. Op een zonovergoten zaterdag (23 april) konden de liefhebbers ruim 130 Corvettes, Camaro’s en Firebirds bewonderen op de riante parkeerplaats achter Restaurant Coelenhage aan de Zuiderzeestraatweg.

Een bijzondere gast op deze dag was een filmteam van Veronica dat opnamen maakte voor het programma “De Heilige Koe”. Het eindproduct zou een paar weken later op TV te zien zijn met commentaar van Bob de Jong. We hielden ons hart vast! Op 14 en 15 mei organiseerde de “Stichting Classic Car Club Purmerend” een US Classic Car Show waar ook een aantal Stingray ’82 leden met hun auto’s stonden. Zij kwamen er bij de prijsuitreiking voor de mooiste auto’s goed vanaf: 1e prijs sportwagenklasse: Peter Kok-1961 Corvette 2e prijs sportwagenklasse: Erik v.d. Kant-1975 Corvette 3e prijs sportwagenklasse: Ton van Steen-1978 Firebird Ook dit jaar weer een gezamenlijke meeting met de Ford Mustang Club op het circuit in Valkenswaard. Ondanks het niet zo beste weer op zondag 29 mei waren er toch ruim 100 auto’s aanwezig. De natte baan was geen beletsel voor een aantal leden om toch nog een paar sprintjes te trekken. Door het wat rommelige verloop van de dag als gevolg van de organisatie van deze dag door de Mustang Club werd besloten deze circuitdag niet meer samen met deze club te organiseren in de toekomst. Primeurs op deze meeting waren er in de vorm van een originele 1988 Camaro cabrio en de nieuwe 1988 Corvette. Ook zo’n elk jaar terugkerende meeting was die op Camping De Tol te Nunspeet. Naast de gebruikelijke onderdelen van zo’n dag dit keer ook een behendigheidsparcours waarbij men met de auto een door linten afgezet parcours moest afleggen. In de augustus uitgave van het clubblad het verhaal van de witte 1972 Pontiac Firebird Trans Am van Rob Wiehemeijer. Toen hij deze auto na een jaar af had begon hij aan een 1966 Corvette. Rob is nog steeds lid van Stingray ’82 en beide auto’s zijn nog steeds in zijn bezit. Het jongste clublid was dit jaar de 14 jarige Eddy Dijkslag uit Assen. Helemaal gek van Camaro’s. Hij had 50 schaalmodellen, 17 folders, 2 T-shirts, 3 petten, 250 foto’s, diverse echte emblemen en opnaaiemblemen. Hij is geen lid meer maar zou hij ooit nog een echte Camaro hebben gehad? Wie zal het zeggen? Het circuit van Zandvoort werd dat jaar “onveilig” gemaakt door een heuse race Camaro in handen van de 31 jarige Jaap v.d. Vooren uit Zoetermeer. Clublid Ton van Veen was nieuwsgierig en ging eens bij hem op bezoek. In december stond zijn verslag in het clubblad. Zondag 28 augustus was het verzamelen bij Kasteel Amerongen voor een meeting. Daarna ging het om 12 uur in een grote groep naar Scherpenzeel alwaar we bij een dansschool een concours d’elegance hadden compleet met presentator en aansluitend de prijsuitreiking. Het Recreatiecentrum Maarsseveense Plassen was 18 september het decor voor het Americar Festival alwaar Stingray ’82 ook aanwezig was met een grote delegatie auto’s. Een fraaie locatie. 

1989

Stingray ’82 groeit nog steeds ! We naderen de 300 leden en naast het ledenaantal groeit het clubblad ook. Het wordt twee keer zo groot (A4 formaat) en heet in het vervolg Stingray ’82 Magazine. De bestuursleden staan in het vervolg met een foto afgebeeld in het clubmagazine om makkelijker herkend te worden tijdens de meetings. De samenstelling van het bestuur heeft ook een aantal kleine mutaties ondergaan. Ik (Aart Timmer) ben secretaris geworden en Martin Radder, die secretaris was, is algemeen bestuurslid geworden. De locaties van de meetings wordt ook wat gevarieerder. Zaterdag 15 april was het toch weer de beurt aan Wezep om de locatie te zijn voor de seizoen openingsmeeting. Waarom elke keer Wezep? Nou gewoon omdat we daar de beschikking hebben over een zeer ruime parkeerplaats met een uitstekend restaurant waarvan de eigenaar goede contacten heeft met onze voorzitter. Heel waardevol zo’n locatie, onderschat dat niet. Ruim 150 Corvettes, Camaro’s en Firebirds uit Nederland EN België hadden een plek gevonden en het volop aanwezige publiek keek zijn ogen uit. Steeds meer liefhebbers weten dat er in april in Wezep zo’n meeting wordt gehouden en beginnen de club in maart al te bellen voor de juiste datum. Dit weet ik uit eigen ervaring. In de Expo-Hal in Hilversum werd ook dit jaar ( 4-7 mei) weer de Droomauto-show gehouden. Stingray ’82 was voor het eerst met een stand op deze show van exclusieve automobielen aanwezig. Door het bijzonder mooie weer viel de belangstelling helaas een beetje tegen, maar ondanks dat mochten we toch veel lof oogsten voor het tentoongestelde wagenpark. De rode 1984 Greenwood Corvette van André Boer, rode 1964 Corvette cabrio van dhr. Potter, witte 1972 Firebird Trans Am van Rob Wiehemeijer en de fraaie 1979 custompaint Corvette van Pierre van Maldegem. Naast onze stand stond alg. bestuurlid Roy Mannousingh met zijn stand van DM Cars met een Corvette, Camaro en Firebird. Bij elkaar een fraaie presentatie van Amerikaans sportwagengeweld. 

Op de parkeerplaats van Vliegveld Hilversum werd op 28 mei onze tweede meeting van dat jaar gehouden. Een opkomst van zo’n 50 wagens, mooi weer en een gezellig terras waren de ingrediënten voor deze dag. Rond de fraaie Loosdrechtse Plassen werd een toertocht verreden. Het werkeiland Neeltje Jans in de Oosterschelde is na afronding van de Deltawerken ingericht als museum met de Delta Expo. Het geeft een goed beeld van het verloop van de werkzaamheden aan de stormvloedkering die Zeeland in de toekomst voor de en watersnoodramp moet behoeden. Kortom een interessante plek voor een clubmeeting. Op een zeer zonnige zondag de 25ste juni waren we daar met de club. Deze keer geen toertocht want er was ter plekke genoeg te zien. Jan Spaans had op 22 juli een meeting georganiseerd in zijn woonplaats Almen (bij Zutphen). Ook nu waren alle ingrediënten voor een gezellige dag aanwezig: stralend weer, een goede opkomst en een prima verzorging van de inwendige mens bij Restaurant De Aanleg. Na de toertocht was het weer verzamelen bij het restaurant in afwachting van een diner en bowlingavond. Helaas bewees de zon dat goed weer ook als spelbreker kan werken. Door de warmte ging iedereen zo tussen 4 en 5 al naar huis en werd de bowlingavond afgelast. Op zondag 3 september hadden we het Circuit van Valkenswaard weer eens afgehuurd voor een meeting en om de leden de gelegenheid te geven alle registers weer eens open te trekken. Dit alles natuurlijk op een georganiseerde manier. Ondanks het dreigende weer hadden een groot aantal leden zich al vroeg verzameld. De sprint ging over 100 meter die iedereen zonder problemen kon maken als z’n auto in redelijke conditie was. We wilden tenslotte niemand met een kapotte auto naar huis laten gaan. Een goede start was op zo’n korte afstand natuurlijk heel belangrijk. Met doordraaiende wielen bij de start kon je het wel vergeten. Jammer was het toch wel dat sommige auto’s vooral na 100 meter pas goed de gang erin kregen. Daarnaast werd er ook nog een slalom verreden. Al met al voor velen een bijzonder actieve meeting. Hoogtepunt dat jaar vond ik persoonlijk de weekendmeeting op de Riviera Camping in Biddinghuizen aan het Veluwemeer op 23 en 24 september. Een zeer fraaie locatie, prima weer, een leuk programma en enthousiaste leden zorgden voor een zeer geslaagd weekend. Veel hadden een tentje meegenomen en zelfs een Trans Am eigenaar had achter zijn auto een caravan (in dezelfde kleur) gekoppeld! Onder de deelnemers ook twee bekende wielrenners met hun Corvettes. Theun van Vliet en de Australiër Phil Anderson waren zondag speciaal voor deze meeting ‘s morgens uit België vertrokken en werden ter plekke lid van Stingray ’82. Theun had een 1988 coupé en Phil een 1986 cabrio. In de oktober uitgave van het clubmagazine het verhaal van Joop Gisbers en zijn Warbonnet Yellow 1972 Corvette die hij kocht tijdens de 1988 Corvettes at Carlisle Show in Amerika. Het complete verhaal vanaf het moment dat hij de koop sloot tot en met de eerste rit in Nederland.