Corvette C4 History


1983

Officieel bestaat er geen Corvette van het modeljaar 1983 maar zijn er 44 prototypen gebouwd voor de nieuwe vierde generatie Corvettes. Deze test Corvettes zijn allemaal vernietigd op één na. Deze (nummer 23) staat in het National Corvette Museum in Bowling Green, Kentucky.(foto Johan Boer)

.

.

.

1984

Een compleet nieuwe Corvette dit jaar. De eerste van de 4e generatie ook wel C4 genaamd. kenmerkend is de grote openslaande motorkap, het dakpaneel dat nu uit één stuk bestaat en de openslaande achterruit. Ook dit jaar alleen als coupé leverbaar. De carrosserie is ook nu weer leverbaar met twee kleuren combinaties. Nieuwe 16 inch grote licht metalen velgen met 255/50VR16 banden zijn standaard. Om gewicht te besparen werd gebruik gemaakt van veel lichtmetalen onderdelen in o.a. de wielophanging. De motor is van het “cross fire injection” type bekend uit de 1982 Corvette en levert 205 pk. Opvallend in het interieur is het digitale dashboard. Dit jaar is ook weer een handgeschakelde vierversnellingsbak leverbaar nu met een overdrive op de laatste drie versnellingen. Door de lange productietijd werden er maar liefst 51.547 stuks geproduceerd. De basisprijs bedroeg $21.800.

1985

Uiterlijk geen verschillen met 1984 maar wel een motorische verandering. Benzine injectie was weer terug met de L98 “tuned port injection” motor die 230 pk leverde. De woorden “tuned port injection” staan op de zwarte rand net achter de voorwielen. In tegenstelling tot 1984 toen daar “cross fire injection” stond. Productie kwam dit jaar tot 39.729 stuks.

.

.

.

1986

Het grote nieuws dit jaar is de herintroductie van de cabriolet uitvoering (basisprijs $32.507). 1975 was daarvoor het laatste jaar dat een Corvette cabriolet leverbaar was. Dit jaar was een gele Corvette cabriolet official pace car tijdens de Indy 500. Chevrolet besloot hiervan geen replica’s te maken maar rustte alle cabrio’s uit met de stickerset van de officiële pace car die de bezitters al dan niet konden aanbrengen op hun auto. Een hardtop was voor de cabriolet niet leverbaar. De cabrio was niet leverbaar met de carrosserie in twee kleuren. Andere nieuwtjes dit jaar zijn het verplichte centraal geplaatste (derde) remlicht en de introductie van een anti-blokkeer systeem voor de remmen. Dat derde remlicht zat bij de coupé op de targa beugel en bij de cabrio in het achterpaneel boven de ruimte voor de kentekenplaat. 27.794 kopers kozen voor een coupé en 7.315 gaven de voorkeur aan een cabriolet dit jaar.

1987

De wielen (nog steeds van hetzelfde type als in 1984) hebben nu een grijskleurig middenstuk. In 1984 en 1985 was dat zwart gespoten en in 1986 blank gelaten. Door technische verbeteringen steeg het vermogen van de L98 350V8 naar 240 pk. Nieuw dit jaar was de Callaway twin-turbo motor optie. De auto’s die moesten worden voorzien van deze optie werden van Bowling Green, Kentucky naar Callaway Engineering in Old Lyme, Connecticut gestuurd voor de motor- en eventuele nadere aanpassingen. Dit leverde een 345 pk krachtige motor op welke de Corvette een topsnelheid gaf van 285 km/u. 121 coupés en 63 cabrio’s kregen dit jaar deze $19.995 dure B2K motor optie. Allen hadden handgeschakelde versnellingsbakken. Totaal werden er dit jaar 30.632 Corvettes geproduceerd (20.007 coupés en 10.625 cabrio’s) De basisprijs voor een coupé was $28.474 en voor een cabrio $33.647.

.

1988


De Corvette bestaat dit jaar 35 jaar wat Chevrolet viert met een speciale “35th Anniversary Edition”. Het is een witte coupé met witte 17 inch wielen en een zwarte targabeugel. Het interieur is zwart met witte stoelen en een wit stuur. Deze uitvoering heeft op de dashboardconsole een speciaal plaatje met een serienummer en de carrosserie heeft speciale 35th anniversary emblemen. Slechts 2.050 stuks zijn er van deze speciale uitvoering die $4.795 extra kostte gemaakt. Standaard had de 1988 Corvette (nieuwe) 16 inch velgen met 255/50ZR banden en een optie waren 17 inch velgen met 275/40ZR 17 banden. 

De B2K Callaway Twin Turbo motor optie kostte dit jaar maar liefst $26.345 en voor nog eens $6.500 extra was hij leverbaar met automaatbak. 124 liefhebbers lieten hun nieuwe 1988 Corvette uitrusten met de B2K optie. Een carrosserie in twee kleuren was dit jaar niet meer leverbaar. De productie dit jaar bedroeg 22.789 stuks (15.382 coupés en 7.407 cabrio’s).

1989

Uiterlijk geen verschillen met voorgaande jaren. Nieuw dit jaar was de handgeschakelde ZF zesversnel- lingsbak en de hardtop die voor het eerst leverbaar was voor de cabrio. Standaard werd de 1989 Corvette uitgerust met de 17 inch velgen die vorig jaar nog een optie waren. Geruchten waren er dat er een nieuwe super Corvette op komst was, de ZR1. Op 19 april 1989 deelde Chevrolet mede dat de ZR1 leverbaar zou worden met ingang van het 1990 modeljaar. Dit vanwege gebrek aan voldoende voorraad motoren op dat moment. Wel werden er 100 stuks van de 1989 ZR1 gebouwd voor testsessies en voorstellingen aan de pers. Deze werden na afloop gesloopt er werden niet te koop aangeboden. Van de 1989 Corvette werden 16.663 coupés en 9.749 cabrio’s gebouwd.

1990


Het jaar van de ZR1. Een alleen als coupé leverbare super Corvette met een 375 pk sterke 5,7 liter V8. In principe is deze LT5 motor dezelfde als de L98 met dit verschil dat door een aantal zaken als vier bovenliggende nokkenasen en vier kleppen per cilinder een aanzienlijke vermogenswinst kon worden bereikt. Uiterlijk is de ZR1 te herkennen aan de nieuwe bolle achterkant, met vierkantere achterlichten, die breder is om plaats te kunnen bieden aan 315/35ZR17 brede achterbanden. De ZR1 was alleen maar leverbaar met een handgeschakelde zes-versnellingsbak. Op het dashboard zat een contact waarmee d.m.v. een sleuteltje het maximale vermogen gekozen kon worden. “Halve kracht” (245 pk) of “volle kracht” (375 pk). Dit voor het geval er iemand met de auto reed die niet overweg kon met het grote vermogen. Van deze $ 58.995 kostende geweldenaar zijn er in 1990 3.049 gemaakt. Een standaard coupé kostte $ 31.979. De 1990 Corvette kreeg ook een nieuw vorm- gegeven dashboard. Alleen de snelheid werd nu nog digitaal aangegeven. De toerenteller en de ander meters waren nu analoog. Totaal werden er 23.646 1990 Corvettes geproduceerd (16.016 coupés en 7.630 cabrio’s)

1991

Alle 1991 Corvettes kregen de boIler vormgegeven achterkant en ook de voorkant werd ronder vormgegeven. De brede strip die over de zijkant van de auto loopt heeft nu dezelfde kleur als de carrosserie. (was voorheen zwart). De velgen waren van een nieuw ontwerp welke t/m 1996 de Corvette zouden blijven sieren. Het derde remlicht verdween nu ook voor de coupé naar de achterpartij behalve voor de ZRI waar hij op de targabeugel geplaatst bleef. 1991 was het laatste jaar dat de Callaway twin turbo motoroptie (B2K) leverbaar was. 62 mensen besloten voor deze $33.000 dure optie te kiezen. De verkopen zakten naar 20.639 stuks waarvan er 2.044 van het type ZR1 waren.

.

1992

Uiterlijke verschillen met 1991 waren er niet behalve voor de ZR1 die nu ook de ZR1 emblemen op de zijkant van de motorkap kreeg. 1992 was het jaar van de introductie van de nieuwe 300 pk sterke LT1 motor die de standaard motor werd. Standaard kreeg elke Corvette tractie controle wat Chevrolet Acceleration Slip Regulation (ARS) noemde. Deze werkte automatisch maar kon ook d.m.v. een schakelaar uitgezet worden. Op 2 juli 1992 werd de miljoenste Corvette geproduceerd (een witte cabrio). Met 20.479 stuks waren er sinds 1970 niet meer zo weinig Corvettes verkocht. Van de ZR1 uitvoering werden er slechts 502 afgeleverd.

.

1993


Corvette vierde dit jaar zijn veertig jarig bestaan met een speciale uitvoering. De 40th Anniversary edition. Deze had een Ruby Red metallic carrosserie en leren bekleding met speciale emblemen.
Alle andere Corvettes met leren bekleding hadden ook het 40th Ann. Embleem geborduurd in de hoofdsteunen.
De ZR-1 kreeg een krachtigere motor (405 i.p.v. 375 pk) en het “passive keyless entry” systeem werd geïntroduceerd.
De verkopen vertoonden een kleine stijging met 15.898 coupes en 5.692 cabrio’s. Van de totale produktie (21.590) waren er 6.749 40th Ann. Ed. Corvettes. Er werden slechts 448 ZR-1’s verkocht.

1994

Verkopen begonnen weer wat aan te trekken. 23.330 werden er verkocht van het modeljaar 1994 (17.984 coupés en 5.346 cabrio’s). Uiterlijk geen verschillen met voorgaande jaren. Het interieur daarentegen werd wel onder handen genomen met nu ook een airbag aan de passagierskant, nieuwe deurpanelen met opbergvakken, nieuw twee spakig stuurwiel en nieuwe stoelen die nu standaard van leer waren. De achterruit in de soft top van de cabrio was nu van glas (met ingebouwde verwarming) i.p.v. plastic. De ZR1 kreeg nieuwe vijf spakige sportvelgen. Een unieke kleur dit jaar was Copper Metallic. In deze kleur zijn er slechts 116 Corvettes uitgevoerd

.

1995

Het laatste jaar van de ZR1. Slechts 448 werden er dit jaar van gemaakt. In totaal zijn er 6.939 Corvette ZR1 modellen gemaakt. In 1995 was de Corvette weer pace car tijdens de Indy 500 race. Dit werd gevierd met een kleine serie replica’s. Een in twee kleuren (donker paars en wit) uitgevoerde cabrio met de nodige bestickering, een witte sof top, vijf spakige sportvelgen en speciale stoelen. Voor dit optiepakket (Z4Z) moest $2.816 betaald worden. Slechts 527 stuks zijn er van deze 1995 Indy Pace Car gemaakt. Een uiterlijk verschil met de voorgaande jaren (1991-1994) zijn de nieuw vormgegeven roosters net achter de voorwielen aan de zijkant van de auto.

.

.

1996


Op 20 juni liep de laatste van de vierde generatie Corvettes van de assemblagelijn.
Na het verdwijnen van de ZR1 motoroptie werd de 330 pk sterke LT-4 motoroptie geïntroduceerd. Dus 30 pk meer dan de standaard LT-1. Hij was alleen maar leverbaar in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak. Twee speciale Corvette uitvoeringen dit jaar. De Collector Edition en de Grand Sport.
De Collector Edition had een zilver- kleurige carrosserie (Sebring Silver) en een speciaal interieur, ZR1 stijl 17 inch grote 5-spaak velgen met banden in de maat 255/45ZR17 (voor) en 285/40ZR17 (achter). De LT-4 motor was een optie. De Grand Sport was standaard uitgerust met de LT4 motor en had een blauwe (Admiral Blue) carrosserie met daarover een brede witte streep. De wielen waren ook van het ZR-1 type maar waren zwart met een zilverkleurige rand. De coupé had spatbordverbreders achter voor de 315/35-ZR17 brede banden. Het interieur was alleen in zwart of rood leverbaar.