Corvette C2 History

1963

De eerste modellen van de tweede generatie Corvettes waren sensationeel! Er was in die tijd niets maar dan ook helemaal niets wat op de Corvette leek. De vormgeving van de Corvette Sting Ray, zoals hij genoemd werd, was futuristisch. De vormgevers hadden goed naar de pijlstaartrog gekeken, vandaar de naam Sting Ray op de auto.

Wegdraaibare koplampen en een gedeelde achterruit (split window) bij de coupé waren het opvallendst. Voor het eerst was een coupé naast de cabriolet leverbaar. Nieuw was ook het chassis met de onafhankelijke achterwielophanging. De leverbare motoren waren dezelfde als in 1962. De 1963 was een enorm succes en er werden er dan ook maar liefst 21.513 van gemaakt. 10.594 coupés en 10.919 cabrio’s.

1964

Ook dit jaar weer grote verkoopaantallen. 8.304 coupés en 13.925 cabrios maakten samen een totaal van 22.229 stuks. Uiterlijk was het 1964 model te herkennen aan het ontbreken van de nep roosters op de motorkap en de achterruit die niet meer gedeeld was. Dit was ook het eerste jaar dat knock-off wielen officieel een optie waren. De zilvergrijze elementen (midden) op de instrumenten in het dashboard waren nu zwart. Naast de 250 pk sterke basismotor waren er 300 pk, 365 pk en 375 pk sterke motoren als optie verkrijgbaar.

.

.

1965

Uiterlijk herkenbaar aan de andere motorkap zonder de brede gleuven en de voorspatborden hadden aan de zijkanten drie verticale gleuven i.p.v. de twee horizontale in 1963 en 1964. 1965 was ook het eerste jaar dat de Corvette standaard schijfremmen op alle vier de wielen kreeg. Omdat men nog een voorraad trommelremmen had liggen werden ook nog een aantal 1965 Corvettes hiermee uitgerust (316). De koper kreeg hiervoor een korting van $64,50! De instrumenten in het dashboard hadden een vlakker oppervlakte dan voorgaande jaren. 1965 was het laatste jaar van de benzine injectie zoals dat in 1957 werd geïntroduceerd. Dit jaar ook de introductie van een nieuwe grotere motor als optie. Een 396 kubieke inch (6,4 liter) motor die goed was voor 425 pk werd pas in maart 1965 leverbaar. Corvettes met deze motoroptie kregen een andere motorkap. 

Andere populaire nieuwe opties in 1965 waren zijuitlaten, een teakwood stuurwiel en een telescopisch verstelbare stuurkolom. 23.562 Corvettes werden er dat jaar verkocht (8.186 coupe’s en 15.376 cabrio’s). Handgeschakelde Corvettes waren veel populairder dan die met een automaatbak. Maar liefst 21.107 hadden de handgeschakelde vierbak.

1966

Dit jaar uiterlijk weinig verschillen met het jaar ervoor. Kleine details als andere emblemen met een meer rechtopstaand lettertype helpen bij de identificatie. Nieuw was het “Corvette Sting Ray” embleem linksvoor op de motorkap. Achteruitrijlampen werden een standaardvoorziening. Nieuw dit jaar ook een 427 kubieke inch (6.997 cc) grote V8 motor als optie naast de standaard 300 pk sterke 327 kubieke inch versie. Deze 427 was er in twee versies. De één had 390 pk en de ander 425 pk. Er was ook nog een 350 pk sterke 327 motor als optie. Verkopen bereikten een recordhoogte met 27.720 stuks (9.958 coupés en 17.762 cabrio’s).

.

.

.

1967

Het laatste jaar van de Sting Rays, ook wel de “mid years” genaamd. Ook nu waren uiterlijke verschillen te vinden in de vorm van de gleuven in de voorspatborden. Dit maal vijf verticale. De carrosserie van de 1967 Corvette had geen emblemen meer op de zijkant. De motorkap van de uitvoering met de grootste motor (427) had een andere vorm gekregen dan in 1965 en 1966. Meer een scoop idee. Deze 7 liter geweldenaar was er in vier verschillende versies. 390 pk, 400 pk, 430 pk en 435 pk. De zeldzaamste uit deze serie was de 430 pk sterke L88 motor (L88 stond voor de code van de optie). Een motor waar er maar 20 van zijn geleverd die eigenlijk alleen bedoeld was voor de racerij, maar die zo bij de dealer besteld kon worden. In werkelijkheid had hij een vermogen van bijna 500 pk! Een standaard Corvette kostte toen $4.388 en de L88 motoroptie maar liefst $948. Dat er een nieuwe Corvette op komst was bleek wel uit de verkoopaantallen. Er werden er “maar” 22.940 verkocht dat jaar waarvan 8.504 in coupé en 14.436 in cabriolet uitvoering.