1990 tm 1994

1990

We blijven als club maar groeien. Het ledental is de 400 gepasseerd en het eind is nog niet in zicht Opvallend dit jaar in de clubmagazines is het grote aantal persoonlijke verhalen en interviews. Verhalen, voorstellingen door Nico Vendel (1978 Silver Anniversary Corvette),Leon Schuddebeurs (kreeg Corvette van zijn ouders!), 

Jan Riedeman (avontuur met Duitse Camaro), Ronald Patterson (rally cursus met zijn Firebird!) , Teus Vossestein (restauratieverhaal van 1974 Corvette), Ed Zwezerijnen (bezoek aan Corvette fabriek) en Arnold Miltenburg (restauratie Trans Am targa).Uitgebreide interviews met André Boer, Jan Spaans, Teus Vossestein en Harry Huls. Triest dat jaar was het overlijden van bijzonder actief Stingray ’82 clublid van het eerste uur Teus Vossestein op 6 november. De nieuwjaarsmeeting vond weer plaats in Hoevelaken en ondanks het slechte weer (mist en regen) waren er toch nog 45 leden die 13e ! januari op komen dagen. Zij werden beloond met een fles echte Stingray ’82 wijn! Binnen was een show te zien van ruim 100 schaalmodellen bijeengebracht door Aart Timmer en André Boer en lagen er boeken ter inzage. Tja wat moet ik nog vertellen over de eerste meeting van het jaar. Toch is de meeting in Wezep altijd op één of andere manier speciaal. Omdat deze meeting ook voor niet leden toegankelijk is, is het vaak een eerste kennismaking met de club die vaak resulteert in een lidmaatschap. Veel leden zijn de afgelopen winter druk geweest met hun auto en willen het resultaat graag showen. Ook heeft deze meeting een hoog reünie gehalte zoals ik het graag noem. Je ziet hier vaak leden die je maar één keer per jaar ziet. Waarom? Ik weet het niet. Misschien omdat dit de grootste en drukste meeting is waar je lekker bij mekaar blijft de hele middag en veel clubvrienden ontmoet om het nog eens over de hobby te hebben. 21 april was het weer zover dat 150 van “America’s finest” de weg naar Wezep wisten te vinden.
De Droomauto-show in Hilversum kon wederom rekenen op de aanwezigheid van Stingray ’82. We hadden een vijftal representatieve auto’s op de stand staan. Een 1972 Corvette, 1978 Corvette Indy Pace Car, 1987 Greenwood Corvette, 1979 Camaro Z28 en een 1978 Firebird Trans Am. De duizenden bezoekers van Droomauto 1990 zagen op deze stand de echte droomauto’s!
Bij de haven net buiten de stadsmuren van Wijk bij Duurstede werd op 27 mei een meeting gehouden. De meeting was georganiseerd door clublid Arnold Miltenburg met medewerking van de Gemeente Wijk bij Duurstede en dat mag wel bijzonder genoemd worden. Door deze medewerking mochten we de avond voor de meeting een groot gedeelte van de parkeerplaats afzetten met hekken en tevens had de plaatselijke krant melding gemaakt van ons bezoek. Een week na de meeting stond er in de krant een verslag van de meeting compleet met een foto! Vanaf het terras op de stadsmuur hadden we een fraai uitzicht op de parkeerplaats. Het vertrek voor de toertocht geschiedde onder grote belangstelling van het toegestroomde publiek.

De jaarlijkse circuitdag op het circuit van Valkenswaard hielden we dit jaar eens in de eerste helft van het jaar. Op 17 juni verzamelden de liefhebbers zich hier weer voor een dag vol actie en vermaak. Dankzij de nieuwe elektronische tijdwaarnemingen waren de tijden tot op de honderdste seconde nauwkeurig vast te stellen en konden ze direct worden omgeroepen. Dit jaar hielden we voor het eerst een campingweekend meeting op Camping de Hertenhorst in Beekbergen (25/26 augustus). Vrijdags al hadden de eerste leden zich al verzameld en huntentjeopgezet of hun gehuurde vakantiehuisje gevonden. Zaterdags was er een voortreffelijke barbecue en ‘s avonds een gezellige feestavond met live muziek in de speciaalhiervoor opgezette feesttent. Leuk was de deelnameaan dit weekend van een aantal leden van de Engelse Corvette Club (Classic Corvette Club U.K.). De volgende dag werd begonnen met een gezamenlijk ontbijt en de rest van de dag werd gevuld met een aantrekkelijk programma. De Engelsen hadden een aantal prijzen ter beschikking gesteld voor een bijzondere prijsvraag. Ze hadden één van hun Corvettes (1979) gevuld met opgeblazen ballonnen en iedereen mocht raden hoeveel er in zaten. Het bleken er 91 te zijn! In ‘t Harde hielden we onze laatste meeting met auto’s dat jaar. Het eerste gedeelte van de meeting speelde zich af op het parkeerterrein van het AC Restaurant. Ook nu weer een aantal nieuwe gezichten. Één van de leden had zelfs speciaal voor deze meeting een 1990 Corvette gehuurd! Na een prima maaltijd in het restaurant gingen we tegen zeven uur richting De Flevohof voor een gezellige avond in het bowlingcentrum. De traditioneel gezellige video/dia avond op 10 november in Hoevelaken
sloot het clubjaar af.

1991

Het Stingray ’82 magazine kreeg een wat fraaiere inhoud door het gebruik van eigen clubcomputer. Vanaf dit jaar maakte ik het clubmagazine in zijn geheel (tekst en foto’s) met deze computer zodat het direct klaar is voor de drukker. Voorheen verzamelde ik de kopij, stuurde die naar Paul Hanraets die het overzette in een fatsoenlijk lettertype, foto’s werden door Paul Tijsma aangeleverd en dat geheel werd door hem afgeleverd bij de drukker.

Het bestuur werd uitgebreid met Arnold Miltenburg als algemeen bestuurslid. Een bestuur met zeven man kon ook beter zijn taken verdelen en was minder kwetsbaar als iemand eens verhinderd was. Clublid Herman Lam uit Almere speelde snooker in competitieverband en door het wegvallen van een sponsor zocht zijn team een nieuwe naam. Herman vroeg aan het bestuur of hij de naam “Stingray ’82” mocht gebruiken en de sponsering zou hij voor zijn rekening nemen. Dat was geen probleem. Ben benieuwd wat er van dit team geworden is.
Jos Buyk schreef dit jaar een tweetal artikelen over zijn zwarte 1979 Corvette (L48) die succesvol op LPG liep. De nieuwjaarsmeeting op 13 februari was opvallend goed bezocht door de leden. Overweldigend was de “Mini Corvette Auto Show” die Herman Lam hield. Hij had maar liefst 300 mini Corvettes meegenomen en kwam haast ruimte te kort. Tevens werd er deze avond de jaarlijkse ledenvergadering gehouden. De seizoenopeningsmeeting op 20 april in Wezep was bijzonder druk bezocht. In diverse autobladen en perspublicaties was deze meeting aangekondigd en de telefoons bij de secretaris en voorzitter stonden roodgloeiend met verzoeken om informatie. Maar liefst 220(!) Corvettes, Camaro’s en Firebirds waren er te bewonderen onder een schraal voorjaarszonnetje. De parkeerplaats was te klein en daarom mochten we ook gebruik maken van het ernaast gelegen weiland. Er waren nu ook diverse kraampjes met accessoires, boeken, posters, onderdelen etc. O ja, aan het eind van de middag begon het ook nog even te sneeuwen! Echt waar.
Dierenpark Amersfoort was op 11 mei het decor voor een meeting en zo’n 70 auto’s verzamelden zich op de parkeerplaats. Wederom een aantal nieuwe gezichten. De heer Verbeemen uit Kats (Zeeland) had zijn tot cabrio (!) omgebouwde 1984 Corvette bij zich. De toertocht werd gereden in groepjes van vijf auto’s. Wel zo gezellig. Wat velen niet wisten was dat er met opzet twee verschillende routebeschrijvingen waren gemaakt. Op een groot gedeelte van de route zouden de verschillende groepen elkaar tegenkomen. Dat dit tot de nodige verwarring zorgde begrijp je wel. Onder bijzonder gunstige weersomstandigheden waren we op 2 juni weer aanwezig op het circuit van Valkenswaard voor een “activiteitendag” met sprint en slalomwedstrijden. Opmerkelijkwas dat de eerder genoemde Jos Buyk met zijn LPG Corvette in de standaardklasse de tweede plaats wist te behalen bij de sprint en slalom. Hoezo LPG kost vermogen? Jan Keus hield een privé Corvette meeting (“Barneveld Expres”) en schreef een verslag.

Harry Huls en ik zijn in juni op bezoek geweest bij de Zweedse Corvette Club en schreven een uitgebreid verslag van deze 6-daagse trip (3129 km). Voor mij persoonlijk zal dit het hoogtepunt blijven van al mijn clubbelevenissen. Een paar details. Het regende op de heenreis constant van Amsterdam tot aankomst in Zweden, 900 kilometer verder. De Corvette van Harry (1987 Greenwood) verbruikte de hele reis gemiddeld 1 liter op elke 10 kilometer! Allemachtig wat was het bier duur daar! Je kunt je daar echt arm zuipen! Na het succes van vorig jaar ook nu (7/8 september) weer een campingweekend meeting op De Hertenhorst te Beekbergen. Waar vind je anders trouwens zo’n fraaie locatie waar je alle ruimte krijgt voor de auto’s en tenten? Het programma werd uitgebreid met een behendigheidswedstrijd op het grote grasveld. Dit jaar kwam de internationale belangstelling uit België in de vorm van leden van de CCC. Grappig was de mini meeting van de 1982 Corvette Collector Editions. De eigenaren van deze auto’s hadden ze naast elkaar geparkeerd. Zoek de zeven verschillen! Clublid Anton Floor uit Lunteren was op 28 september gastheer van een Stingray ’82 meeting bij zijn hotel. Ook voor deze meeting had clublid Arnold König bij gebrek aan een eigen clubauto weer een 1990 Corvette gehuurd (Budget Rent)!. Om zeven uur ging de toertocht richting Rhenen alwaar we ‘s avonds het bowlingcentrum “onveilig” gingen maken.

1992

10 jaar Stingray ’82 1991 betekent tevens een jaar van veel veranderingen. Na 6 jaar hou ik het (voorlopig) voor gezien als redacteur van dit clubmagazine (en secretaris) en heeft het bestuur een hele goede opvolger gevonden in de persoon van Harry Huls. Harry is beroepshalve werkzaam in de grafische industrie als tekstverwerker bij de krant van wakker Nederland, De Telegraaf en enig grafisch inzicht is hem niet vreemd. Hij geeft het Stingray ’82 magazine gelijk een nieuwe huisstijl en het krijgt een voorpagina in kleur. Hij zet gelijk zijn eigen Corvette op die voorpagina niet uit egotripperij maar wegens het ontbreken van een (andere) geschikte foto. Sjaak ten Bras zal regelmatig het magazine opsieren met zijn fantastische pentekeningen vooral bij de meeting aankondigingen. Opvallend dit jaar de diverse bijdragen van Jan Riedeman en Ronald Patterson met hun respectievelijke Camaro en Firebird verhalen. Beide heren hebben de nodige avonturen achter de rug en willen graag dat hun clubgenoten daar van meegenieten. Ook dat jaar enkele reprints van rij-impressies/tests uit Nederlandse autobladen uit de jaren zestig en zeventig.
De club had intussen bijna 600 leden. Arnold Miltenburg heeft mijn taak van secretaris overgenomen en Egbert Bos nam de functie van algemeen bestuurslid over van Roy Mannousingh. Bij het twee pagina grote fotoverslag van de openingsmeeting in Wezep stond als tekst alleen maar “Opening in Wezep, mega-mooi en giga-gaaf” De plaatjes spraken voor zichzelf. De Droomauto-Show in Hilversum stond voor de derde keer op de agenda van de club om onszelf weer eens te promoten. En van 1-3 mei lukte ons dat prima met de ’78 Camaro van René Brinkhuis, de ’82 Firebird van Roel Brand, de ’74 Corvette van Martin de Leeuw en de ’80 Corvette van Rick Joosse. Nog meer aandacht kregen we tijdens het fameuze American Power On Wheels evenement in Antwerpen. We kregen een trofee voor de club met de meeste aanwezige leden! Na jaren hadden we weer eens een meeting in Zeeland. Het marktplein in Goes was op 31 mei the place to be. De organisatie was in handen van de clubleden Fred en Joke Hundersmarck. Het plein was geheel afgezet met hekken zodat geen vreemde creaturen zich tussen onze auto’s zouden bevinden. In de loop van de middag was er een rondrit in “optocht vorm”. Dhr. en Mw. Verbeemen fungeerden als onbezoldigde veldwachters door bijna elke kruising vrij te houden voor de stoet. Als laatste weg bij een kruising en wederom als eerste aanwezig zijn bij de volgende. Het is ze gelukt en het is tot op heden een raadsel gebleven hoe ze dit geflikt hebben.
Friesland stond als volgende op de agenda. Paviljoen Het Sneekermeer in Sneek was op 21 juni de locatie. Tijdens de toertocht door het fraaie Friese landschap werd door velen ook nog een McDonalds vestiging aangedaan. André Boer had zijn blauwe 1974 big block Corvette bij zich en hem werd vriendelijk verzocht door een McDonalds medewerkster om de motor af te zetten, omdat ze zijn bestelling door de intercom niet kon horen door al dat motorgeweld! Het circuit van Baarlo was de nieuwe locatie voor de activiteiten middag waar het ging om sprintwedstrijden en slaloms. 19 juli was een warme dag en een groot aantal auto’s had zich verzameld op het grasveld op het middenterrein van deze ovaalbaan. De sprintwedstrijden (over 150 meter) waren echt spannend omdat de tijden dicht bij elkaar lagen. Maar liefst 32 deelnemers streden in de standaard, speciale en super klasse.

De slalomwedstrijd bleek voor een groot aantal een avontuur door het ontbreken van ervaring. Het publiek (veilig op de tribune) vond het wel vermakelijk.
De 2e lustrum-meeting hielden we op camping De Hertenhorst in Beekbergen en 12 leden hadden de moeite genomen hun tentje op te zetten terwijl anderen hun intrek had genomen in de fraaie vakantiehuisjes. De overigen vonden elders accomodatie of gingen ‘s avonds weer naar huis om de volgende dag weer present te zijn. De grote feesttent stond weer klaar en een aantrekkelijk weekend programma lag klaar in het pakket dat elk lid kreeg op vertoon van zijn lidpas. Tevens kregen ze een Stingray ’82 cap, consumptiebonnen en een herinnerings- tegel. Zondags was het weer wat minder en werden tijdens het concours d’elegance de auto’s stilstaand beoordeeld. Zaterdag 3 oktober verzamelden we achter café De Halte in Bunschoten voor een meeting. Na het eten gingen we d.m.v. een toertocht richting Baarn naar het restaurant alwaar we een gezellige bowlingavond zouden houden. Onderweg gingen we ook nog even “langs” Paleis Soestdijk. Uitslag bowlingavond: 1e Otto Tijsma, 2e Alain Huybregts en 3e André Boer. Ze kregen allen een fraaie bos bloemen.

1993

Vanaf de maart 1993 uitgave werd het clubmagazine in offset gedrukt (bij een nieuwe drukker) en kon redacteur Harry Huls met recht stellen dat hij er alles aan had gedaan om het clubmagazine zo mooi mogelijk te maken (vooral ook na de introductie van een kleurenvoorpagina) en dat het nu toch wel eens tijd werd dat de leden voor kopij gingen zorgen en dat hij niet altijd alles hoefde te schrijven. Het blijft een actueel onderwerp die kopij! Dit gold niet voor de bijdragen van Jan Riedeman en Ronald Patterson. Zij bleven hun fantastische verhalen inzenden en ik blijf ze de mooiste uit de historie van het Stingray ’82 magazine vinden.

In het bestuur dit jaar weer enkele mutaties. Paul Tijsma droeg het penningmeesterschap over aan Arnold Miltenburg en Egbert Bos werd de nieuwe secretaris. Martin Radder en Paul Hanraets verlieten het bestuur en hun plaatsen werden ingenomen door Martin de Leeuw en Jaap te Kloese.
De Corvette vierde zijn veertig jarig jubileum en de nieuwe Camaro en Firebird werden uitgebreid voorgesteld in het clubmagazine. Meeting Wezep op 24 april was weer een topper met zo’n 220 auto’s. Enkele opvallende bezoekers waren een 1955 Corvette en een Nederlander, woonachtig in Frankrijk tegen de Spaanse grens, die de moeite had genomen samen met een Fransman in een Camaro Z28 naar Wezep te komen. “Wings over Wezep” stond er boven de fotoreportage in het clubmagazine omdat er die dag luchtfoto’s waren gemaakt tijdens de meeting wat resulteerde in een aantal zeer fraaie plaatjes. Clubleden konden vergrotingen van deze foto’s nabestellen via de club. Uniek! De publieke belangstelling voor de meeting op 23 mei in Hoofddorp bij Claus Partyhouse was zo overweldigend dat het voor chaotische taferelen zorgde bij het parkeren. De bermen langs de toegangswegen waren in no time gevuld. Het was “korte broeken weer” en de opkomst was met zo’n 80 wagens niet slecht. 20 juni hadden we een meeting in Oldenzaal bij Restaurant het Hulsbeek.
Ook dit jaar was de circuitdag op 18 juli op Baarlo weer een succes. Met een opkomst van zo’n 100 auto’s was dit op de openingsmeeting in Wezep na de grootste opkomst. Op het programma stonden sprintwedstrijden en een getimede snelste ronde. Waarvan de snelste ronde zeer spectaculair was, omdat er een paar stevige schuivers werden gemaakt. Eerst ging er een Firebird de hekken in waarbij er alleen maar sprake van lakschade was. De bestuurder van een nieuw type Corvette had ook wat moeite met het bochtenwerk maar de bestuurder van een 1976 Corvette maakte het wel heel bont door na het uitkomen van de bocht overstuurd de hele tijdwaarneming op het rechte eind aan gort te rijden. Einde oefening. Wel leuk was het optreden van Harm Brik met zijn rode 1980 Corvette compleet met fietsdrager en fiets. Tijdens de sprint voor de standaardklasse haalde hij een nette vijfde tijd. Die fiets zorgde zeker voor extra tractie bij de achterwielen. Op de kalender voor dit jaar stond op 28 en 29 augustus de campingmeeting op De Hertenhorst te Beekbergen. Zoals verwacht had het bestuur weer een zeer aantrekkelijk programma opgesteld met diverse activiteiten met en zonder auto’s.

De puzzeltocht bracht ons langs de mooiste en interessantste plekken in de omgeving zoals het stoomtreinmuseum in Dieren, de winkel van Struikenkamp in Lieren met oude jukeboxen, radio’s, benzinepompen etc. en een oude watermolen onder de rook van Apeldoorn. Na terugkeer was de barbecue al op temperatuur en kon er voor de inwendige mens gezorgd worden. Een feestavond incl. karaoke, gezamenlijk ontbijt in de kantine, spelletjes/behendigheidswedstrijd, concours d’ elegance en aansluitende prijsuitreiking maakten het weekend compleet. Buitenlandse gasten dit weekend waren Garry en Beverly Wills met hun rode 1965 Corvette cabrio. Regen was een beetje een spelbreker tijdens de meeting in Wijk bij Duurstede op 26 september. Het blijft desondanks een fraaie locatie daar aan de haven. Zakje voelen stond er op het programma van de video/tentoonstelling/spelletjes avond op 27 november in Hoevelaken. Een heel onschuldig spelletje zo bleek achteraf. In een aantal stoffen zakjes zaten voorwerpen die geraden moesten worden zonder dat het zakje geopend mocht worden. Hoe kom je er op? Verder was er een show van modelauto’s en kon de clubvideo bekeken worden.

1994

Het ledental steeg in 1994 tot ver boven de 700! De maart uitgave van het clubmagazine had een opvallend artikel over een nieuw wetsvoorstel dat ingediend zou worden door minister Maij-Weggen. Rijders van een cabriolet moeten een helm gaan dragen indien een rollbar ontbreekt! Veilig Verkeer Nederland steunde dit voorstel. Stingray ’82 is tegen en heeft contact gezocht met andere merkenclub om te protesteren. In het clubmagazine zat een formulier dat leden konden invullen indien men ook tegen was en opsturen naar de redactie. De minister zou haar voorstel in de Tweede Kamer op 01-04-1994 toelichten! Maar liefst 92 leden reageerden op de oproep om te protesteren. Een zeer geslaagde 1 april grap!
Dit jaar ook een aantal uitgebreide technische artikelen geschreven door Berend de Weerd (Dutch Corvette Supplies) over o.a. het koeling- en remsysteem van de Corvette. Ook Ronald Patterson bleef maar schrijven over zijn “Bird-of-Prey”. Veel reisverhalen ook van diverse leden die in het buitenland (USA, Zweden en Engeland) op bezoek gingen bij evenementen. In 1994 werd het National Corvette Museum in Bowling Green, Kentucky geopend. Marc en Linda Jozefczak waren daar aanwezig en schreven een uitgebreid verslag voor de december uitgave. De seizoen openingsmeeting in Wezep kreeg zelfs aandacht in de Duitse uitgave van Chroom & Vlammen (Chrom & Flammen). Niet dat dat extra veel Duitsers trok maar het was wel leuk. We telden ongeveer 260 Corvettes, Camaro’s en Firebirds. Een record! Er was zelfs live-muziek door een band van een clublid.
Avifauna in Alphen a/d Rijn was het decor voor een meeting op 29 mei en ook nu was het weer prima. Een onverwacht grote opkomst van bijna 100 auto’s waaronder een gast uit Duitsland in de persoon van de aldaar werkzame Amerikaan Pete Miller met zijn (hier nog niet eerder gesignaleerde) 1993 Ruby Red 40th Anniversary Corvette. Als passagier had hij de Amerikaanse Corvette journaliste Barbara Spear bij zich die speciaal naar Europa was gekomen om verslag te doen voor het blad Vette Vues Magazine van een tweetal Duitse Corvette meetings. Deze Stingray ’82 meeting viel precies tussen de twee Duitse meetings en een ideale gelegenheid de Nederlandse liefhebbers eens te bezoeken. Het 4 pagina grote verslag van haar bezoek stond in de november 1994 uitgave van Vette Vues Magazine. De 1987 Greenwood Corvette van Harry Huls sierde de voorpagina. Waarschijnlijk omdat op de achtergrond een drietal windmolens stonden! De campingweekendmeeting in Beekbergen hadden we dit jaar verschoven van september naar juni en dat bleek een gouden greep te zijn. Meer kampeerders, meer deelnemers en beter weer. Het viel gelijk met het weekend van de TT in Assen maar doordat we zaterdag de hele dag een TV aan hadden staan in de feesttent hoefden de liefhebbers daar niets van te missen. 

Opmerkelijk. Johan Boer, destijds 14 jaar oud (!), won de behendigheidswedstrijd. Een aantrekkelijk programma met voor elk wat wils maakt zo’n clubweekend een hoogtepunt van het jaar. Zo’n meeting mag je gewoon niet missen. Het heeft altijd zo’n aparte relaxte sfeer.
Baarlo-Raceday Wat moet je daar nog van zeggen? Op zondag 31 juli waren we weer te gast op Circuit de Berckt zoals het circuit van Baarlo officieel heet, voor een dag van diverse activiteiten. Diverse automerkenclubs maakten al gebruik van de uitstekende faciliteiten daar. Een fraai stuk asfalt, mooi grasveld op het middenterrein om de auto’s te parkeren en (veilige) tribunes voor het publiek. De leden worden steeds fanatieker en professioneler. De Zaanstreek is een mooi deel van Nederland om eens een meeting te houden. Dat dacht clublid Ruud Masker ook en organiseerde voor Stingray ’82 een meeting aldaar. Hij vond samen met een kennis een prima locatie, zorgde voor wat Zaanstreek promo materiaal dat ter beschikking werd gesteld door o.a. Duyvis en de Zaanse Mosterd Molen. Ook de plaatselijk GM-dealer was bereid foldermateriaal van de nieuwste Firebird in de tas voor de deelnemers te stoppen. Meer dan 70 auto’s waren naar de Zaanstreek gereden. De toertocht ging dus ook door een stukje uniek Nederland waarbij het mooie weer het nog fraaier maakte. Op 18 september waren we te gast in Baarle-Nassau/Baarle-Hertog voor een meeting en 12 november slotel we het clubseizoen traditioneel met een video/tentoonstelling/spelletjes avond in Hoevelaken