Camaro History 1982 tm 1992

1982

14 januari 1982 werd de nieuwe Camaro voorgesteld. De 1982 Camaro betekende een nieuwe generatie Camaro’s. Een lichtere Camaro en maar liefst 25 centimeter korter die vooral praktisch was door zijn openslaande achterklep die voor het grootste gedeelte uit de bolle achterruit bestond. Het slot om die achterklep te openen zat achter de kentekenplaat.

De benzinedop zat in het achterscherm aan de bestuurderskant. De leverbare uitvoeringen waren de Sport Coupe, Berlinetta en Z28. De Z28 had een diepere voorspoiler en niet de drie luchtinlaten tussen de koplampen. Tevens was hij uitgerust met vijfspakige sportvelgen. De standaardmotor was de 2.5 liter viercilinder (90 pk) met benzineinjectie. Andere leverbare motoren (optie) waren de 2.8 liter V6 (102 pk), 5 liter V8 (145 pk) en de 5 liter V8 met 165 pk voor de Z28 (LU5).
Speciaal was dit jaar de Camaro Indy Pace Car waarvan 6.360 replica’s zijn verkocht. Hij had een speciaal zilver met blauwe carrosserie, vierkleurige striping, Indy 500 stickers, blauw stof/zilver vinyl interieur en rode pinstripes op de standaard Z28 alluminium wielen.

1983

Uiterlijk zo goed als geen verschillen dit jaar en het tijdschrift Motor Trend riep de Camaro uit als “Car of the Year”. Op motorengebied een paar kleine wijzigingen. Het vermogen van de leverbare motoren steeg licht en nieuw dit jaar was de 190 pk sterke 5 liter V8 (L69).
Een handgeschakelde vijfbak (met overdrive) was nu een optie voor de standaard Sport Coupe en standaard voor de overige modellen. Nieuw was ook de automatische vierbak met overdrive.
Camaro’s werden nog steeds geproduceerd in de Van Nuys en Norwood fabrieken.

.

1984

1984 was een topjaar voor Camaro. Er werden meer dan 100.000 exemplaren van de Z28 verkocht. Een record dat nooit meer verbroken zou worden. Sensationeel dit jaar was de Berlinetta met zijn “spage age” digitale dashboard. Cross-Fire injection motoren waren dit jaar niet meer leverbaar. Verkrijgbaar waren de 2.5 liter vier cilinder met 92 pk, standaard in de Sport Coupe, 2.8 liter V6 met 107 pk, optie voor de Sport Coupe en de 5 liter V8 met 190 pk welke optie was voor de Z28.
De International Race Of Champions keerden in 1984 weer terug na drie jaar afwezigheid. De races werden gereden met identiek geprepareerde Z28 Camaro’s en veroorzaakten veel publiciteit. Dit had positieve gevolgen voor de Camaro verkopen. Van het modeljaar 1984 werden 207.285 stuks verkocht (1983 175.004).

1985

Dit jaar verscheen de IROC-Z versie van de Z28. De IROC race series waren de grote inspirator voor dit model. De IROC-Z was herkenbaar aan zijn mistlampen voor, grotere voorspoiler, roosters in de motorkap en speciale IROC-Z striping. Nieuwe vijfspaaks 16inch velgen hadden P245-50VR16 banden en het chassis kreeg speciale Delco/Bilstein schokbrekers, veren en stabilisatoren. De IROZ was leverbaar met alle drie de 5 liter V8 motoren. Nieuw dit jaar was de 215 pk sterke Tuned-Port Injection 5 liter V8. De Berlinetta kreeg standaard de 2.8 liter Multiport Fuel Injection V6. Een gedeelde naar voren klapbare achterbank was een nieuwe optie.

1986

De 1986 Camaro Sport Coupe kreeg standaard 7×15 grote zilverkleurige vijfspaak stalen velgen en een nieuw (sport) onderstel. Eveneens kreeg de Sport Coupe nieuwe achterlichten, n.l. die van de 1985 Z28 met de zwarte balk erin. Het Berlinetta model verdween in het begin van het modeljaar en in de loop van het jaar werd de 85mph snelheidsmeter vervangen door een exemplaar met een meer realistische 145 mph. Alle Camaro’s kregen ook het verplichte derde remlicht dat bovenop de achterklep werd geplaatst. Mistlampen voor waren nu ook verkrijgbaar op de Sport Coupe en Berlinetta. Door een andere nokkenas had de TPI 5 liter V8 25 pk minder dan het jaar ervoor. Ondanks dat de 5.7 liter TPI V8 wel in de 1986 Camaro brochure vermeld stond was hij dat jaar niet leverbaar.
Een paar verkoopcijfers: 99.608 Sport Coupes, 4.479 Berlinetta’s en 49.585 IROC-Z’s en Z28’s.

1987

Zo goed als geen uiterlijke verschillen dit jaar of het moest het derde remlicht zijn dat een plaatsje vond in de achterspoiler. Het grootste nieuws dit jaar was de terugkeer van de Camaro Cabrio. Hij werd gebouwd door Automobile Specialty Inc. en was niet vermeld in de verkoopbrochures omdat hij vrij laat geïntroduceerd werd. Hij was slechts in een beperkte hoeveelheid leverbaar. Er werden er slechts 1.007 gebouwd. ASC gebruikte de T-top uitvoering van de Camaro voor de ombouw naar cabrio omdat deze al de nodige verstevigingen had. De LT optie voor de Sport Coupe verving de Berlinetta. Dit jaar dan wel de 5.7 liter TPI V8 met 225 pk. 1987 was de 20th anniversary van de Camaro en de cabrio’s werden gezien als de anniversary editions en hadden een speciaal embleem op het dashboard waarop stond `20th Anniversary Commemorative Edition’. Dit was het laatste jaar dat er Camaro’s in de Norwood, Ohio fabriek van de lopende band rolden.

1988

Dit jaar waren alleen de Sport Coupe en IROC-Z leverbaar. Door het wegvallen van de Z28 kreeg de standaard Sport Coupe het uiterlijk van de Z28, dus met de achterspoiler, grote voorspoiler en dorpels en alluminium velgen. De IROC kreeg standaard de 15 inch wielen (oude Z28 wielen) en de 16 inch velgen werden een optie. De Sport Coupe had standaard de 2.8 liter V6 met 125 pk en de 5 liter V8 was een optie. De cabrio was nu het gehele jaar leverbaar wat resulteerde in 5.620 verkochte exemplaren.

1989

De standaard Sport Coupe heette dit jaar RS en had standaard de 2.8. liter V6. De RS cabrio kreeg standaard de 170 pk sterke 5 liter V8. De standaard 15 inch IROC-Z wielen werden opnieuw vormgegeven en leken nu meer op de 16 inch versie.

.

.

1990

Door de komst van de uiterlijk gewijzigde 1991 Camaro in het voorjaar werden 1990 Camaro’s slechts een half jaar geproduceerd (35.048 stuks). Omdat het contract met IROC niet werd verlengd werden er vanaf 1 januari 1990 geen Camaro IROC-Z’s gebouwd. De 1990 Camaro kreeg een nieuw dashboard en het stuurwiel een airbag. De 2.8 liter V6 werd vervangen door de 3.1 liter LHO V6. Nieuwe 16 inch velgen zaten standaard op de IROC-Z cabrio en waren een optie voor de coupe.

.

1991

De gefacelifte 1991 Camaro werd geintroduceerd in het voorjaar van 1990 en de IROC-Z was vervangen door de nieuwe Z28. De Z28 kreeg nieuwe 16 inch velgen welke een optie waren voor de RS. De RS en Z28 kregen een nieuw spoilerpakket. De Z28 een grotere achterspoiler. De RS coupe kwam standaard met de 3.1 liter V6. Een 5 liter V8 was standaard voor de RS cabrio en de beide Z28 modellen. De 5.7 liter TPI V8 was een optie voor de Z28. Standaard was ook de handgeschakelde vijfbak (15,4%) terwijl een automatische vierbak (84,6%) optie was.
Nog een paar cijfers. 52,6% van de Camaro’s was voorzien met de 5 liter TBI V8 motor, 9,9% de 5 liter TPI V8, 6% de 5.7 liter TPI V8 en de rest (31,5%) uiteraard de 3.1 liter V6. 38,5% van de kopers koos voor een uitvoering met de T-tops.

1992

De Camaro bestond 25 jaar en dat werd gevierd met het “Heritage Edition” pakket dat hoofdzakelijk bestond uit een striping pakket, speciale emblemen, gril in carrosseriekleur en 16 inch velgen met kleuraccenten van de carrosseriekleur was leverbaar op de RS en Z28 modellen (coupe en cabrio), dus alle Camaro modellen. 8.197 zijn er geproduceerd van de Heritage Edition. Alle Camaro’s hadden een “25th Anniversary” embleem op het dashboard. In eerste instantie zou het Heritage pakket alleen verkrijgbaar zijn als witte auto met rode strepen; zwarte auto met rode strepen; of rode auto met zwarte strepen. Halverwege het jaar kwamen andere Heritage Edition kleuren beschikbaar als: polo green auto met gouden strepen (deze combinatie kreeg ook goudkleurige emblemen en goudkleurige accenten op de wielen); en purple haze auto met zilveren strepen.
In het laatste jaar van derde generatie Camaro’s werden er in totaal 58.081 Camaro’s verkocht.
Het laatste jaar dat er Camaro’s in de VanNuys fabriek in Californie geassembleerd werden. Vanaf 1993 werden de Camaro’s geassembleerd in de St. Therese fabriek in Canada.